Waar ben ik aan begonnen?

24 oktober 2017 - Vancouver, Canada

Goedemorgen!

Voor jullie is het natuurlijk al eind van de middag maar mijn dag begint net. Ik ben gister avond laat in Vancouver aangekomen en merk nu al dat ik wel last heb van een jetlag. Ten eerste omdat ik dit typ om 7 uur ‘s ochtends en normaal ben ik amper aan te spreken op dit tijdstip. Ten tweede omdat ik wel vrij slecht heb geslapen maar goed daar heb ik komende dagen nog wel voor om weer bij te trekken.

Gisteren rond rond 12 uur ben ik afgezet op Schiphol en met de nodige traantjes uitgezwaaid. Eenmaal door de douane ging het wel met de zenuwen, maar het wachten duurde gewoon lang. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om alleen te reizen en ik moet zeggen dat ik het prima zelf kan maar het is gewoon minder leuk dan als je samen met iemand bent.

Mijn eerste vlucht naar Toronto duurde lang, er waren helaas geen tv schermpjes om je tijd mee te verdoen, maar ging prima. In Toronto moest ik al door de Canadese douane en moest ik ook nog m’n bagage zelf ophalen en weer ergens op een andere band zetten. Het was druk en ik had nog ongeveer een uur voordat mijn volgende vlucht zou gaan boarden. Dus toen ik een kort gesprekje met een douane ambtenaar had, vond ze het maar niets dat ik een half jaar bleef en geloofde ze me volgens mij niet dat ik hier geen geld zou gaan verdienen en hoe ik aan het geld kwam om me voor zo’n lange tijd te onderhouden. Op zulke momenten kan je natuurlijk ook niet de juiste woorden vinden om te vertellen wat voor werk je doet en ga je alleen maar hakkelen in het Engels. Dus ik kreeg een streep door mijn papiertje en moest naar de volgende douane ambtenaar. Die begon nog weer heel wat vragen te stellen over waarom ik er was en of ik geld zou gaan verdienen en hoe ik aan m’n geld kwam en of dat wel genoeg was. Erg leuk was dat niet en ik kreeg niet het gevoel dat ie veel vertrouwen in mij had. Toen wilde die graag zien hoeveel geld ik had. Dat vond ik prima want ik kan echt aantonen dat ik genoeg geld heb, als ik WiFi heb kan ik het hem zo laten zien met m’n ing app dus dat gaf me wel wat rust. Die man probeerde 5 min lang WiFi op m’n mobiel te krijgen maar dat lukte hem niet, dus kreeg ik de voordeel van de twijfel en een stempel in m’n paspoort. Dat was echt even verschrikkelijk omdat ik dus eigenlijk niet helemaal de waarheid heb kunnen vertellen omdat ik een beetje tussen de regels door viel. Ik voelde me een crimineel en had echt zoiets van: waar ben ik toch aan begonnen!

Maar lange tijd om na te denken had ik toen nog niet want moest als een malle door om m’n koffer nog op te halen, weer door die stomme handbagage controle moest en ongeveer aan de compleet andere kant van het vliegveld moet zijn. Maar dat ging gelukkig allemaal goed en toen ik bij de gate aankwam waren ze nog niet eens aan het boarden.

Die vlucht van Toronto naar Vancouver duurde me echt te lang. Ik vond het allemaal zo spannend en miste echt iemand om het mee te delen. Daarnaast kreeg ik in deze vlucht geen eten en had ook niets mee, had ook nog veel te weinig gedronken en ondertussen was het in Nederland middernacht dus zou ik moeten slapen. Deze combinatie heb ik vaker gehad op reis en zorgt niet voor de beste gemoedstoestand. Ik heb dus maar zo veel mogelijk geprobeerd te slapen en dat ging redelijk.

Eenmaal aangekomen in Vancouver hoefde ik dus niet meer door de douane en stond ik zo buiten, dus dat was fijn. In eerste instantie wilde ik nog proberen om met het ov richting mijn Airbnb te gaan maar ik had al heel snel bedacht dat ik toch gewoon lekker een taxi zou pakken. Die bracht me naar een grote woon wijk waar ik mijn overnachtingsplek vond in een soort van studentenhuis met 3 werkende jongens. Ik heb nog even het thuisfront op de hoogte gebracht van m’n arriveren en ben toen gelijk m’n bed in gedoken.

Ik voel me nu al weer een stuk rustiger dan gister avond en zie het ook al wel wat meer zitten gelukkig. Wat ik de komende dagen ga doen weet ik nog niet precies. Vandaag in ieder geval nog lekker rustig aan doen. Beetje boodschappen halen, geld halen eens kijken voor een Canadees Sim kaartje en waarschijnlijk val ik vanmiddag wel weer in slaap ofzo. Dan wil ik morgen echt de stad in gaan om Vancouver city wat meer te ontdekken.

Dit eerste verhaal is toch een beste lap tekst geworden, ik zal dit niet elke dag doen denk ik, want dan wordt het voor jullie ook niet meer leuk, maar vooral in deze eerst week is het voor mij ook wel lekker om alle dingen waar ik tegen aan kom te delen.

Liefs,Karen

1. Conijn:
    24 oktober 2017
    Waar je aan bent begonnen..? Een fantastisch avontuur, een geweldige leer ervaring, en een rede om dit soort top blogs te schrijven, haha! Maar wel heel fijn dat het allemaal goed is gegaan, en heel fijn dat het toch was gelukt bij de douane meneer. Ik had toevallig zondag avond nog zo'n border-control-programma gekeken waar ze mensen gingen terugsturen (!) en ik dacht echt nooooooooooo, maar gelukkig is het bij jou goed gegaan! Heb je op de terugweg ook weer zo'n controle?
    Doe rustig aan in je week vrij, pas goed op jezelf en ik kijk uit naar je volgende blog!
  2. Karen:
    24 oktober 2017
    Haha Dankje Conijn, je bent een schat! Ja ik zag ook teveel border security taferelen in mijn hoofd voorbij schieten, gelukkig viel het allemaal wel mee uiteindelijk. Nee volgens mij mag ik gewoon zo naar huis, en als het meezit kom ik Nederland ook wel vrij gemakkelijk in :p
  3. Simone Schutte:
    24 oktober 2017
    Hoi hoi. Wat een emoties met die douane. Ik snap dat je je op dat moment flink probeert te houden, maar dat je daara soort van instort. Vooral als je dan ook niets te eten hebt!
    Fijn dat de wereld na het slapen er een stuk leuker uitziet!
    Heel veel plezier en wij vinden het niet erg om lange teksten te lezen hoor:)
    Groetjes uit Terborg
  4. Marjolijn:
    24 oktober 2017
    Ha meis, fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! En vervelend van de douane, nooit leuk en zeker niet als je alleen bent. Maar daar heb je je dapper doorheen geslagen! Super trots op je! Nu rustig je weg gaan vinden. Volste vertrouwen in dat je een geweldige tijd tegemoet gaat en dat je het hartstikke goed gaat doen daar. Dikke knuffel via de krokodil! Liefs!
  5. Judith:
    Heey Karen,
    Super leuk om jou verhalen te lezen en zo op de hoogte blijven van jou ervaringen. Vervelend dat het begin van jou reis zo is verlopen maar nu hopen op betere tijden. Blijven schrijven hě, ik blijf je volgen.
    Dikke kus!
  6. Mieke:
    25 oktober 2017
    Hoi Karen, dat is echt balen, die strenge controle bij de douane. Maar je hebt je daar goed door heen geslagen. Petje af! Nu lekker bijkomen van de reis. Eerst maar eens goed bij slapen. Hoop dat je snel weer in je ritme bent. Dan fijn de stad verkennen. Veel plezier nog deze week. En ook ik vind het niet erg lange verhalen van je te lezen. Succes!