Wat ik mis na 40 dagen

2 december 2017 - Vancouver, Canada

De vorige blog was een fijne uitlaatklep voor mijn gevoelens, maar nu even wat luchtigers. Ik vind het leuk om ook een keer een ander soort blogje te maken dan te vertellen hoe mijn week was, dus daarom probeer ik een keer dit uit. Nu na precies 40 dagen in Canada te zijn heb ik al best wat dingen die ik heel tof vind hier maar ook dingen die ik absoluut mis. Zodat jullie kunnen zien hoe gaaf Vancouver is en hoe misschien nog wel toffer Nederland is, heb ik een lijstje gemaakt. Door het vele reizen dit jaar ben ik ons kikker landje zo erg gaan waarderen en wel om de volgende dingen:

Kraanwater
Iedereen weet dat ik een mega kraanwater liefhebber ben en jongens wat mis ik ons heerlijke Nederlandse kraanwater. Iets wat wij zo erg voor lief nemen maar zo veel meer zouden moeten waarderen. Ons kraanwater is heerlijk! Ik vertelde m’n huisgenootje dat ik het water niet zo lekker vond hier en zij zei dat het juist smaakte alsof het rechtstreeks uit de bergen komt, maar voor mij is het dan wel een berg waar een chloor fabriek staat. In het begin kocht in flessen water maar dat is ook weer zo duur en een gedoe. Dus aangezien iedereen hier het water prima vindt ben ik het ook maar gaan drinken om er gewoon aan te wennen en als ik thuis ben kan ik ons water extra waarderen. En het gaat nu wel maar als je de eerste slok neemt krijg je eerst zo’n zwembad lucht binnen wat een beetje teleurstellend is. Gelukkig is het niet zo erg als vele andere landen zoals in Amerika en ben ik blij dat ik überhaupt kraanwater kan drinken. Maar oh iedereen thuis, geniet vandaag extra van je glaasje kraanwater voor mij!

Roerbakgroente
Het klinkt heel raar maar ik mis de zakken roerbakgroente. Als je een lange dag werk achter de rug hebt en nog boodschappen moet doen en koken is het vaak zo makkelijk om een zak wok groente te halen om snel maar toch iets gezonds in elkaar te flansen. Maar dat hebben ze echt bijna niet hier! Voorgesneden groente zie je hier überhaupt amper, behalve in de diepvries, maar dat vind ik toch niet zo lekker. Nooit gedacht dat dat iets typisch Nederlands of Europees was maar hier zie ik het gewoon amper en mis ik toch wel een beetje. En dus ook de voorgekookte zakjes met aardappels, zo ideaal en makkelijk. Ik kan hier prima gewone aardappels kopen maar dit soort gemaks dingetjes mis ik, omdat ik er bij voorbaat niet over nagedacht had dat ze het hier niet hebben.

Kaas
Ik hou ontzettend van de jonge kaas van onze kaasboer. Dat was iets wat ik in Azië ook ontzettend had gemist dus ik wist dat er grote kans was dat dan nu weer zou gebeuren en dat is nu na een maand al zeker het geval! Hier is het kaas schap om te huilen. Hier ziet een stuk kaas eruit als een soort platte baksteen en meestal oranje of wit in plaats van geel. Zie de bijgevoegde foto, ja mensen dat is het kaas schap hier (om te janken)... Daarnaast is het ook nog eens mega duur (maar dat is een Vancouver probleempje en kom ik zo nog op). Ik wilde laatst geraspte kaas halen voor over m’n pasta en wilde eigenlijk gewoon een zakje normale jong belegen geraspte kaas maar dat hebben ze gewoon niet hier. Dus moest ik het doen met geraspte mozzarella, goed voor nu maar echt niet zo lekker (en koste me ook nog eens 6,5 dollar (€5,30!)).
KaasMeer kaas

Calvé pindakaas en Calvé mayonaise
Oké, heel merk vast ben in niet en ik hoef echt niet altijd deze merken maar het geeft aan wat voor soort product ik bedoel. Ze hebben namelijk wel pindakaas en mayo hier maar het is gewoon echt heel anders dan bij ons en gewoon veel minder lekker. De pindakaas hier is heel creamy en zacht maar dat vind ik helemaal niet zo lekker. Daarnaast stoppen ze het net als Amerikanen in zoveel snoep, zoals Reeses, m&m’s met pindakaas, Snickers met pindakaas en nog 100 miljoen andere repen met pindakaas, maar dan dus helemaal geen lekkere pindakaas. En de mayo is ook niet zo lekker hier. Ze zijn hier meer van de Hellman’s mayonaise en dat vind ik echt niet lekker. En als je hier ergens frietjes eet, bij de Mac of waar dan ook dan krijg je dus geen mayo maar ketchup. En dat vind ik stom dus daardoor mis ik de mayo nog meer. Dit zal echt onzinnig klinken voor anderen maar dit soort dingen vallen me op en eten is gewoon belangrijk voor mij :P.

Goedkope supermarkt
Zoals ik al zei, kaas is erg duur. Nu verschilt het dan ook wel weer heel erg waar je boodschappen doet maar ik ben me een paar keer rot geschrokken van de prijzen hier. Zo ging ik met m’n huisgenootje koekjes bakken en moest ik dus bloem hebben. Een pak bloem koste me gewoon 5 dollar (+-€3,30), nou dat vond ik wel een beetje overdreven. En dat was dan al het goedkoopste van het goedkoopste, kun je nagaan als je een a merk zou kopen. Ik heb als bewijs een foto gemaakt, en dit was zelfs bij de goedkope supermarkt, kun je nagaan. Nou is het nog steeds wel prima te betalen en zal ik er niet aan onderdoor gaan maar goedkoop is het allemaal niet. Daarnaast verschild het ook heel erg per winkel en moet je dus heel erg zoeken waar je het beste iets kan kopen. Ook zijn er heel veel kleinere, hele rommelige, beetje toko achtige supermarkten waar je natuurlijk maar de helft van je boodschappenlijstje kan vinden dus dat vind ik niet zo chill. En helaas de supermarkt die dichtbij is is heel duur waar de meest basic spaghetti al meer dan 2 euro is (maar ok wel 24 uur per dag open, dus ja ze moeten het ergens van betalen). Dus ik mis gewoon een beetje m’n Lidl en de jumbo waar ik gewoon precies weet wat ze hebben en dat het meestal betaalbaar is.

De prijs voor bloemDure simpele pasta

Zoals jullie merken mis ik vooral eten. Ik heb me gelukkig flink volgegeten aan witte chocolade pepernoten voordat ik weg ging dus dat gemis overleef ik nog net. Daarnaast mis ik natuurlijk jullie, thuis, Kasper enzovoort enzovoort maar daar ga ik maar dat sla ik deze keer even over om te bespreken. Want er zijn natuurlijk ook nog heel veel leuke dingen aan dat ik hier ben en die wil ik ook nog delen.

Van alles uitproberen
Nou was ik in het vorige punt nog zo negatief over de supermarkten hier, het is juist ook weer super leuk dat ze heel veel dingen hebben die ik niet ken en dus kan uitproberen. Als ik de tijd heb vind ik het leuk om rond te struinen en te zien wat ik niet ken en eventueel te proberen. Zo heb ik al een en andere uitgeprobeerd en jongens de m&m’s caramel en caramilk zijn toppers! En er is nog veel meer om uit te proberen dus dat vind ik ontzettend leuk. Ik zal zoveel mogelijk uitproberen en eventuele toppers mee terug naar Nederland proberen te nemen.

Mega mooi uitzicht
Wat ook zo tof is aan Vancouver is dat als ik over straat loop vaak ineens tussen de gebouwen door de bergen op de achtergrond zie. Ok, ik moet eerlijk zijn dat ik ze vandaag niet zag omdat het te grijs was vanwege de regen maar normaal gesproken kan je ze wel gewoon zien. Ook als je in het centrum loopt kan je ze soms af en toe op zien duiken tussen de hoge gebouwen en dat is zo tof. Ik heb nog nooit een grote stad bezocht met zo’n mooie achtergrond van bergen. Dat beeld is prachtig. (Klik trouwens op de foto's als je ze groter wilt zien, weet niet of dat voor iedereen duidelijk is).
Mooi uitzicht in de verte tijdens het wandelenDe mooie bergen ook al is het bewolkt

Leuke cafeetjes
Je hebt hier zo veel leuke cafeetjes! Ik ben dan niet van de koffie maar dat schijnt hier ook heel goed te zijn dus dat mogen de mensen die op visite komen uittesten, maar voor thee is het ook prima. Maar op zoveel plekken zitten leuke tentjes waar je even lekker kan zitten, om te werken, een boek te lezen of om met mensen af te spreken. Het is heel gezellig en misschien is het in Nederland in de grote steden ook wel wat meer dan ik gewend ben, maar toch is het leuk dat je hier overal leuke plekjes hebt om wat te gaan drinken. De buurt waar ik woon, commercial drive, is gewoon heel gezellig met een boel restaurantjes, winkeltjes etc maar ook gewoon lekker rustig met veel woningen.

Goedkope sushi

Veel dingen zijn hier duur maar wat hier dan wel goedkoop is, en daar hoor je mij echt niet over klagen, is de sushi! Zo is een diepvries pizza bij de dure supermarkt zo'n 8 dollar, voor datzelfde geld heb je al een flinke portie sushi. Ik kan me dan natuurlijk niet inhouden met bestellen want als je honger hebt en eten besteld schat je natuurlijk lekker ruim in. Maar voor beide porties hier op de foto heb ik net iets meer dan 10 euro betaald! En ja het is ook echt lekkere sushi en heerlijk zachte en verse vis. Oh en vlak bij mijn huis zitten echt heel veel sushi tentjes dus verleidelijk is het zeker. Heb ik al mensen jaloers gemaakt? :P

SUSHI!Nog meer sushi!

Toffe kerstlichtjes

In Nederland hebben we ook leuke versiering maar hier is het zo veel leuker. Vooral veel meer gekleurde lichtjes en dat vind ik zo'n leuk gezicht. Lang niet iedereen doet er aan mee, maar er zijn heel wat huizen die goed uitpakken. Het zal nog wel meer worden komende tijd en ik ga nog wel op meer plekken kijken zodat ik later nog meer foto's kan delen. Maar het is zo gezellig nu het al zo vroeg donker is.

Geweldige kerstlichtjes

Er zullen vast nog meer dingen komen die ik heel erg ga waarderen aan Vancouver of juist ga missen aan Nederland maar dat is dan voor een volgende keer om te bespreken. Volgende blog weer wat meer info over mijn afgelopen week, want ik ga morgen waarschijnlijk naar een Santa Claus parade dus dat wil ik bewaren voor in mijn volgende verhaal.

Liefs,

Karen

1. Edwin:
    3 december 2017
    Leuk verhaal en ben benieuwd naar de foto's van Santa Claus
  2. Marjolijn:
    3 december 2017
    Oeh sushi haha!!! Ben blij dat je dat in ieder geval niet hoeft te missen! 😜 fijn weekend!!
  3. Mieke:
    3 december 2017
    Leuke blog. Maak maar een boodschappenlijstje voor de mensen die naar je toe komen. Moeten ze maar een plekje in de koffer vrij houden voor die spulletjes. 😉
  4. Yolande Vriezen:
    3 december 2017
    Wat een mooi verhaal weer. Veel plezier nog.
  5. Simone Schutte:
    4 december 2017
    Ik zal met zorg mijn glaasjes water drinken na jouw verhaal! Leuk om het verschil van producten te lezen. Ben benieuwd welke onbekende producten je nog gaat tegenkomen. En...op dat uitzicht ben ik stikjaloers!